V období 20. 12. 2024 - 3. 1. 2025 budeme objednávky odesílat v omezeném režimu, pokud potřebujete doručení objednávky dříve než v novém roce, dejte nám vědět, pokusíme se pro to udělat maximum. Děkujeme za všechny vaše objednávky v tomto roce, udělali jste nám s nimi obrovskou radost!

Dá se kreativita naučit?

 
Určitě jste se někdy setkali s někým, kdo o sobě tvrdí, že není kreativní. Dost možná si to i vy sami o sobě myslíte. I my máme osobní zkušenost ze setkání s rodiči, kteří o sobě tvrdí, že nejsou kreativní, aby dětem vymýšleli tvoření. No takhle - my jsme rádi, protože díky tomu KRAFŤÁCI existují :-) ale pokusím se tu objasnit hned dvě mýlky, ke kterým často mezi dospělými dochází. 
  1. Kreativita je mylně považovaná za speciální nadání, které je dopřáno pouze některým jedincům. A je to dáno tím, že ji zaměňujeme s uměleckým nadáním. Kreativita se dá naučit nebo lépe řečeno rozvíjet.
  2. Chceme-li, aby dítě bylo kreativní, není potřeba mu vymýšlet kreativní úkoly, stačí mu poskytnout bezpečné prostředí pro to, aby se nebálo svou kreativitu využívat.
Takže ať se v tom trochu zorientujeme - být kreativní neznamená přestavět během hodiny byt podle nejnovějších trendů. Dokonce ani člověk, který tyto trendy udává, nemusí být o moc víc kreativní než vy, já nebo vaše pubertální dítě využívající kreativitu hlavně pro selfie fotky na sociální sítě. Pouze se v oboru pohybuje, nechává se inspirovat a nebojí se zkoušet své nápady realizovat. Kreativita nespočívá pouze ve velkých projektech, využíváme ji i v běžném životě - například když vám při vaření dojde některá z potřebných surovin, pak nastává čas na kreativní řešení - někdy to nedopadne, jak bychom si představovali, ale někdy z toho naopak vznikne nový recept do rodinné kuchařky. A o tom to je - vymýšlet způsoby, zkoušet, být otevřený nápadům a nebát se je realizovat i za cenu, že výsledek nebude stát za nic. Určitě jste slyšeli o tom, že se ve firmách často využívá pro hledání řešení tzv. brainstorming, tedy metoda, při které se vymýšlejí nejrůznější řešení bez jejich kritického hodnocení, tedy bez jakékoli obavy o to, jestli jde o dobrý nebo špatný nápad, teprve v závěru se pak nápady třídí. V týmu tak vzniká bezpečné prostředí, protože žádný z nápadů není považován za špatný a to je skvělý prostor pro kreativní myšlení.
 
 
 
 
Každé dítě se narodí s vrozenou kreativitou a největší díl odpovědnosti za to, jestli si kreativitu ponese i v dospělosti máme my rodiče a v ještě větší míře pak učitelé.
 
 
 
 
Důležitá je, v poslední době hodně skloňovaná, práce s chybou. Pokud nebudeme kritizovat nápady/řešení, dopředu je zamítat, protože "už jsme si vyzkoušeli, že tak to nejde", trestat za chyby (např. špatnými známkami), pak jsme na dobré cestě kreativitu netlumit. Jak můžeme naopak pomoct menším - předškolním -  dětem už v domácím prostředí?
 
  1. Vytvořte podnětné prostředí - dnes se často necháváme unést designovými prostory, kde není pro dětské tvoření (= nepořádek) místo, něco o tom sama vím :-) A když už vytvoříme koutek pro tvoření, zastrčíme ho do dětského pokoje. Děti v předškolním věku ale chtějí být u mámy/táty, v centru dění, zkuste se přenést přes nepořádek a dovolit jim pracovat třeba u jídelního stolu, připravte jim základní materiál pro tvoření - papíry, tužky, odřezky, kartony, barvy, lepidla, nůžky... nic závratného, co by se nenašlo v běžné domácnosti. A nechte jim to všechno v dosahu, na očích.
  2. Buďte dítěti vzorem - objevujte nové věci, místa, lidi, buďte otevření novým nápadům, technikám, sdílejte své dojmy, úspěchy i neúspěchy.
  3. Nechte ho nudit se - občas. Začne pracovat fantazie.
  4. Hrajte si - na role, vyprávějte a nechte si vyprávět příběhy.
  5. Čtěte. Poslouchejte společně hudbu.
  6. Podporujte dítě v jeho zájmech.
  7. Nekritizujte jeho nápady, řešení nebo výtvory. Oceňte jeho způsob vyjádření a ptejte se proč zvolil tu konkrétní formu.
  8. Povídejte si o emocích. Těch vyvolaných např. uměním, ale i každodenních v běžných životních situacích.
  9. Pokud z různých důvodů neplánujete dítě vést k vrcholovému sportu nebo specifické dovednosti, netrvejte na tom, aby vynikalo pouze v jedné oblasti. Nechejte ho naopak vyzkoušet si co nejvíc oborů, kroužků, technik, dovolte mu poznat lidi různých zaměření, názorů, dovedností.
  10. Najděte si chvíli na společné tvoření. Ať už to bude malba, stavění z kostiček nebo sázení rostlin. Sdílejte chvíle u společného projektu.
 
 
Podporováním a rozvíjením kreativity svého dítěte mu dáváte skvělý základ do jeho osobního života, ale i kariéry. Není žádnou velkou novinkou, že žijeme v turbulentní době, kdy se vše mění a vyvíjí velkou rychlostí a dnešní děti budou muset být ve svém dospělém životě schopny na všechny změny reagovat a bylo by fajn, kdyby se v tom cítily jisté a silné. Podívejte se, jak poskočila kreativita v žebříčku potřebných dovedností schopného člověka podle průzkumu World Economic Forum mezi lety 2015-2020: 
 
 
 
                                           
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Do roku 2025 se předpokládá ještě vzestup flexibility a schopnosti neustále se vzdělávat. My se snažíme prostřednictvím našich kreativních sad přinést náměty na získávání různých dovedností a vědomostí od vaření, přes šití po astronomii, vždy ve společném tvoření s rodiči. Snažíme se v dětech podporovat kreativitu, dáváme jim možnost vyzkoušet si a případně dál rozvíjet vybrané dovednosti a rodičům usnadňujeme práci ve shánění materiálu pro jednotlivé aktivity. Budujeme komunitu kreativních KRAFŤÁKŮ :-)
   
 
 
Nastartujte společně svou kreativitu a pojďte objevovat svět s námi.
 
Renata & KRAFŤÁCI   
 
 
 
 
 
 
 
zdroje:Future of Jobs report, World Economic Forum, weforum.orgRaiseSmartKid.comfoto - canva.com + vlastní archiv