Dá se kreativita naučit?
Určitě jste se někdy setkali s někým, kdo o sobě tvrdí, že není kreativní. Dost možná si to i vy sami o sobě myslíte. I my máme osobní zkušenost ze setkání s rodiči, kteří o sobě tvrdí, že nejsou kreativní, aby dětem vymýšleli tvoření. No takhle - my jsme rádi, protože díky tomu KRAFŤÁCI existují :-) ale pokusím se tu objasnit hned dvě mýlky, ke kterým často mezi dospělými dochází.
- Kreativita je mylně považovaná za speciální nadání, které je dopřáno pouze některým jedincům. A je to dáno tím, že ji zaměňujeme s uměleckým nadáním. Kreativita se dá naučit nebo lépe řečeno rozvíjet.
- Chceme-li, aby dítě bylo kreativní, není potřeba mu vymýšlet kreativní úkoly, stačí mu poskytnout bezpečné prostředí pro to, aby se nebálo svou kreativitu využívat.
Každé dítě se narodí s vrozenou kreativitou a největší díl odpovědnosti za to, jestli si kreativitu ponese i v dospělosti máme my rodiče a v ještě větší míře pak učitelé.
Důležitá je, v poslední době hodně skloňovaná, práce s chybou. Pokud nebudeme kritizovat nápady/řešení, dopředu je zamítat, protože "už jsme si vyzkoušeli, že tak to nejde", trestat za chyby (např. špatnými známkami), pak jsme na dobré cestě kreativitu netlumit. Jak můžeme naopak pomoct menším - předškolním - dětem už v domácím prostředí?
- Vytvořte podnětné prostředí - dnes se často necháváme unést designovými prostory, kde není pro dětské tvoření (= nepořádek) místo, něco o tom sama vím :-) A když už vytvoříme koutek pro tvoření, zastrčíme ho do dětského pokoje. Děti v předškolním věku ale chtějí být u mámy/táty, v centru dění, zkuste se přenést přes nepořádek a dovolit jim pracovat třeba u jídelního stolu, připravte jim základní materiál pro tvoření - papíry, tužky, odřezky, kartony, barvy, lepidla, nůžky... nic závratného, co by se nenašlo v běžné domácnosti. A nechte jim to všechno v dosahu, na očích.
- Buďte dítěti vzorem - objevujte nové věci, místa, lidi, buďte otevření novým nápadům, technikám, sdílejte své dojmy, úspěchy i neúspěchy.
- Nechte ho nudit se - občas. Začne pracovat fantazie.
- Hrajte si - na role, vyprávějte a nechte si vyprávět příběhy.
- Čtěte. Poslouchejte společně hudbu.
- Podporujte dítě v jeho zájmech.
- Nekritizujte jeho nápady, řešení nebo výtvory. Oceňte jeho způsob vyjádření a ptejte se proč zvolil tu konkrétní formu.
- Povídejte si o emocích. Těch vyvolaných např. uměním, ale i každodenních v běžných životních situacích.
- Pokud z různých důvodů neplánujete dítě vést k vrcholovému sportu nebo specifické dovednosti, netrvejte na tom, aby vynikalo pouze v jedné oblasti. Nechejte ho naopak vyzkoušet si co nejvíc oborů, kroužků, technik, dovolte mu poznat lidi různých zaměření, názorů, dovedností.
- Najděte si chvíli na společné tvoření. Ať už to bude malba, stavění z kostiček nebo sázení rostlin. Sdílejte chvíle u společného projektu.
Podporováním a rozvíjením kreativity svého dítěte mu dáváte skvělý základ do jeho osobního života, ale i kariéry. Není žádnou velkou novinkou, že žijeme v turbulentní době, kdy se vše mění a vyvíjí velkou rychlostí a dnešní děti budou muset být ve svém dospělém životě schopny na všechny změny reagovat a bylo by fajn, kdyby se v tom cítily jisté a silné. Podívejte se, jak poskočila kreativita v žebříčku potřebných dovedností schopného člověka podle průzkumu World Economic Forum mezi lety 2015-2020:
Do roku 2025 se předpokládá ještě vzestup flexibility a schopnosti neustále se vzdělávat. My se snažíme prostřednictvím našich kreativních sad přinést náměty na získávání různých dovedností a vědomostí od vaření, přes šití po astronomii, vždy ve společném tvoření s rodiči. Snažíme se v dětech podporovat kreativitu, dáváme jim možnost vyzkoušet si a případně dál rozvíjet vybrané dovednosti a rodičům usnadňujeme práci ve shánění materiálu pro jednotlivé aktivity. Budujeme komunitu kreativních KRAFŤÁKŮ :-)
Nastartujte společně svou kreativitu a pojďte objevovat svět s námi.
Renata & KRAFŤÁCI
zdroje:Future of Jobs report, World Economic Forum, weforum.orgRaiseSmartKid.comfoto - canva.com + vlastní archiv