17 dovedností předškoláka

17 dovedností předškoláka: Co má dítě umět k zápisu a co zvládnout před nástupem do 1. třídy

 

Máte doma malého předškoláka?

Nejste si jisti, co má dítě zvládnout před nástupem do první třídy a co byste měli stihnout už k zápisu?

Sepsaly jsme pro vás seznam dovedností, podle kterých se můžete připravit nebo se jen ujistit, že jste nic nezanedbali.

17 dovednosti predskolaka

Příprava na zápis do školy

 

Zápis do školy je jednou z prvních významných událostí v životě dítěte.

A také jednou z událostí, která v nás, maminkách, vzbuzuje mírnou nervozitu.

 

Povídejte si společně o tom, co je to zápis, jak probíhá a co vašeho předškoláka čeká.

Zjistěte si předem, jestli můžete být u zápisu také a pokud ne, připravte se i na tuto variantu.

 

Pokud si můžete zvolit časnaplánujte si zápis na dobu, kdy má vaše dítě obvykle nejvíce energie a bývá v dobré náladě

 

Připravte si všechny potřebné dokumenty minimálně den před zápisem.

 

Den zápisu by měl být pro dítě i rodiče co nejklidnější.

Dopřejte si dostatek spánku, ráno začněte v pohodovém tempu, dejte si společnou snídani a vyhraďte si dost času na přípravu.

Vyhněte se spěchu.

 

 

Co musí umět dítě k zápisu

 

Než se dostaneme k seznamu, pamatujte, že dítě

  • se připravuje celý rok v mateřské škole - konzultujte tedy jeho potřeby průběžně s učitelkami,
  • nemusí umět všechno a hned - každé dítě je jiné a vy máte před sebou ještě min 4 měsíce na přípravu.

 

Rozhodně se teď nesnažte do dítěte rychle všechno dostat.

Pokud začnete dítěti nutit, co všechno by se mělo naučit nebo co zopakovat, může si váš předškolák vytvořit negativní vztah ke škole ještě než tam vůbec vkročí.

 

Proto se připravujte hravou formou a chytře propašujte učení do běžných denních činností.

 

 

K zápisu by mělo dítě umět

 

1. Říct své jméno vč. příjmení, věk, příp. bydliště.

*Zahrajte si na setkání hraček. První se představí medvěd “Ahoj, já jsem medvěd Míša, jsou mi 3 roky a bydlím v Medvědí Lhotě.” Pak vyzve dítě, aby se také představilo.

 

2. Rozeznat základní barvy.

*Lovte barvy. Nechte dítě, aby doma našlo a doneslo 3 věci určité barvy. Když někde čekáte nebo jedete v autě, hledejte barvy kolem sebe.

 

3. Napočítat do 10 (vyjmenovat číslice, dítě nemusí umět sčítat ani odčítat), určit více/méně/stejně.

*Počítejte v kuchyni. Dejte do misky např. 2 druhy ovoce. Nechte dítě, ať ovoce spočítá nejprve dohromady. Pak ho nechte ovoce rozdělit podle druhů a říct, kterého je více/méně/stejně.

 

Na trénování předmatematických dovedností jsme vám připravily obsáhlý (20 stránkový) pracovní sešit, najdete ho zdarma ke stažení a vytištění tady, v naší Hravotéce. A pro praktické dovednosti využijete třeba tyto sady:

.
.

4. Správně uchopit tužku.

*Trénujte po špetkách.

Poproste dítě, ať vám pomůže roztřídit luštěniny (prstíky nebo pinzetou).

Stavte věže z knoflíků nebo mincí.

Rozdělte kapesník nebo ubrousek na jednotlivé plátky. Dítě je natrhá na malé kousky. Kousky pak foukejte do vzduchu a dítě je chytá jen prsty (skvěle funguje i s peříčky).

 

5. Pojmenovat geometrické tvary (trojúhelník, čtverec, obdélník, kruh).

*Vytvořte si skládačky. Z barevných papírů vystříhejte různé tvary a sestavujte obrázky. I s touto aktivitou pomůže pracovní sešit – matematické představy z Hravotéky:

pracovni sesit matematicke predstavy

6. Vyslovit správně všechny hlásky, říct básničku nebo zazpívat písničku.

Procvičte společně básničku nebo písničku, kterou už zná dítě ze školky.

*Zapojte pohyb. Slova si snáz zapamatujete, pokud zapojíte další smysly. Každý verš doprovoďte i souvisejícím gestem nebo pohybem.

 

7. Vytleskat slovo po slabikách.

*Procvičujte rytmus společně. 

Hledejte slova kolem sebe a vytleskávejte je společně. 

Nechte dítě vybrat slovo, vy vytleskejte a zase naopak. 

Trénujte opakování rytmu - rodič vytleská rytmus, dítě ho zopakuje. Tleskání obměňte např. za dupání.

 

8. Orientovat se v prostoru (nahoře, dole, nad, pod, vpravo, vlevo apod.).

*Schovávačka. Schovejte předmět (hračku, svačinu apod.) a dávejte dítěti instrukce, jak se k předmětu dostane - prolez pod stolem, otoč se doleva, vylez na židli, běž za závěs apod. Pro další trénink vám vytrhne trn z paty předpřipravený pracovní sešit pro zrakové vnímání – ke stažení tady.

pracovni sesit zrakove vnimani

9. Nakreslit postavu.

*Zrcadlo. Dítě nemusí nakreslit perfektní obrázek, důležité je, aby odpovídalo realitě (vajíčko s rukama a nohama nestačí). 

Sedněte si proti sobě a kreslete se navzájem. 

Sedněte si k zrcadlu a nakreslete sami sebe.

 

10. Stříhat.

*Nakreslete rovné, klikaté a vlnité čáry (např. silnice, střapce na tvoření) a nechte dítě stříhat.

Dítě si může také vystříhat geometrické tvary pro skládačku z bodu 5 anebo využijte grafomotorický pracovní sešit ke stažení tady.

pracovni sesit grafomotoricky

11. Popsat obrázek, říct příběh dle obrázku.

*Krok za krokem.

Nechte dítě obrázek prozkoumat.

Pokládejte jednoduché otázky - co je na obrázku (osoby, zvířata, věci), jaké mají barvy, kde jsou (pod, nad, uvnitř, ve škole, v autě), co asi dělají?

Přidávejte detaily, střídejte se (dítě řekne kousek věty, vy doplníte a naopak), vymýšlejte příběh (co bylo před tím, co bude pak).

Jak probíhá zápis a kdy se koná v r. 2025

 

Všechno, co potřebujete vědět o průběhu zápisu, jsme krok za krokem sepsaly do tohoto článku.

 

 

Co by mělo dítě umět před nástupem do 1. třídy

 

1. Sebeobsluha

 

Oblékání a obouvání - samostatně se obléknout, svléknout, obout.

Hygiena - samostatně používat toaletu, umýt si ruce, smrkat.

Stravování - jíst příborem a uklidit po sobě.

 

*TIP* Hrajte si na "školní ráno" a nechte dítě, aby se obléklo a připravilo samo. Soutěžte, kdo bude rychleji připravený u dveří.

 

Pro zlepšení nebo automatizaci ranních i večerních rutin se vám budou skvěle hodit obrázkové kartičky s pravidelnými činnostmi, které si u nás vytisknete a dáte dítěti na viditelné místo. Každodenním pohledem na obrázky s činnostmi si je brzy zautomatizuje a vy už nebudete muset připomínat čištění zubů, ani obutí bot odchodem.

obrazkove karticky rutiny

 

2. Základní poznávací dovednosti

 

Barvy a tvary - rozpoznat a pojmenovat základní barvy a tvary.

Prostorová orientace - znát pojmy nad, pod, vlevo, vpravo, před, za.

Orientace v číslech - počítat do 10 (vyjmenovat čísla, ne sčítat/odečítat), rozeznat více/méně/stejně, spočítat počet předmětů na stole (2 skleničky, 3 lžičky apod.).

 

*TIP* Používejte vzdělávací hry a pomůcky, se kterými zvládnou procvičovat děti i sami, zatímco vy se věnujete domácnosti.

 

 

3. Komunikační dovednosti

 

Vyjadřování - mluvit srozumitelně, umět si říct o pomoc, popsat obrázek, vyprávět příběh.

Výslovnost - správná výslovnost všech hlásek.

 

*TIP* Čtěte společně knihy, povídejte si příběhy a rozvíjejte slovní zásobu.

 

 

4. Naslouchání a soustředění

 

Naslouchání - naslouchat, zapamatovat si instrukce a reagovat na ně.

Soustředění - dohrát hru, dokončit započatou činnost, uklidit si po sobě hračky.

 

*TIP* Požádejte dítě o pomoc, např. ať vám donese 2 různé věci a časem instrukce přidávejte.

Hrajte hry, které vyžadují pozornost a trpělivost. Pro začátek zvolte takové, které můžete dohrát/zrychlit, kdykoliv vidíte, že už je dítě unavené nebo se začíná nudit.

 

 

5. Jemná motorika

 

Tvoření - stříhat, malovat, skládat stavebnice, modelovat, lepit, navlékat korálky, vykrajovat těsto.

 

*TIP* Věnujte čas společnému tvoření a vyrobte si masku na karneval.

 

 

6. Hrubá motorika

 

Běh a skákání - běhat, skákat na jedné noze a přes překážky.

Hra s míčem - umí házet, chytat a kopat do míče.

Rovnováha - dokáže udržet rovnováhu na jedné noze.

 

*TIP* Rozvíjejte s dítětem tyto dovednosti přirozeně a nenuceně na dětském hřišti, v parku nebo v lese.

Zdroje

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Národní pedagogický institut České republiky

Napsala:

 

Jana Hotovec

 

Obsahová expertka hravého projektu KRAFŤÁCI a také respektující máma, která aktuálně řeší všechny výzvy, které jejímu synovi připravuje 1. třída.

 

17 dovedností předškoláka